|
Dagsaktuelle
kommentarer Lesekroken
Hjem Kommentarer
til Helsedirektoratets helsekalkulator 13. oktober 2025 Kalkulatoren er
utvilsomt velment, og i prinsippet enkel å bruke. Nåværende utgave har
imidlertid store svakheter og virker mer som artig å lage og som et morsomt
leketøy for samfunnsøkonomer enn som et valid og nyttig verktøy for
beslutningstakere i helsetjenesten. Det trengs etter
min mening (1) avklaring av perspektiv, (2) kritisk vurdering av
evidensgrunnlaget, (3) kritisk vurdering av formål og kroneverdiers relevans,
(4) omfattende forenkling av språk og forklaring, og (5) justering av
valgmuligheter mht trinn, samt (6) diskontering av
framtidige gevinster og revurdering av vektleggingen av leveårsgevinster i
forhold til livkvalitetsgevinster. Inntil dette er gjort bør
Helsedirektoratet vurdere å stille kalkulatoren i bero. Nedenfor følger
en detaljert kritikk punkt for punkt. 1
Analyseperspektiv Analyseperspektivet
er høyst uklart. Overskriften er
‘samfunnsøkonomiske gevinster’. I innledningen er temaet ‘hvilken
samfunnsøkonomisk verdi’ helsegevinster gir. I neste avsnitt nevnes at ‘en
friskere befolkning vil kunne øke arbeidsdeltakelsen’ og lenger ned at
kalkulatoren kan brukes bl.a. av ‘statlige myndigheter’. I siste avsnitt før
‘Forklart aktivitetsnivå’ heter det at resultatpresentasjonen omfatter
‘verdien av produksjonsgevinster’. I ‘Forutsetning for å beregne
helsetjenestekostnader’ heter det at ‘verdien av sykdomsbyrde (inkluderte
verdien av produksjonstap) utgjør 82 prosent av totale samfunnskostnader’. I sum må dette
leses som at det anlegges et samfunnsperspektiv, ikke bare et
helsetjenesteperspektiv. Da ser jeg tre problemer: 1.1 Når jeg følger oppfordringen om å ‘gjøre en
beregning’ (f.eks. 200 mennesker over 30 år fra delvis aktiv til fysisk
aktiv), kommer en redegjørelse der produksjonsgevinster overhodet ikke
nevnes. Det samme er tilfellet i eksempeltabellen helt nederst i forklaringen
av kalkulatoren. Hvis det er dette som er meningen, må kalkulatorens
overskrift og forklaringstekst skrives om på en rekke steder, jfr ovenfor, slik at det valgte, mer snevre formålet
(helsetjenesteperspektivet) blir tydelig for brukeren. 1.2 Skulle det bare være et
helsetjenesteperspektiv som er meningen, oppstår det spørsmål om hva posten
‘reduksjon i helsetjenestekostnader’ omfatter. Når noe av helsegevinsten
består i forlenget levetid, må helsetjenesteforbruk i den vunnede
tida trekkes fra sparte helsetjenestekostnader i den foregående tida for at
estimatet av ‘reduksjon i helsetjenestekostnader’ skal bli riktig. Er dette
gjort? 1.3 Skulle man i stedet ønske å fortsette å
nevne ‘potensielle produksjonsgevinster’, f.eks. som
en ikke-kvantifisert tilleggsgevinst til helsegevinster og sparte
helsetjenestekostnader, må man være konsekvent og også nevne privat forbruk
(bolig, mat og klær osv) i vunnet levetid (jfr forlengingen av pensjonsutbetalinger).
Produksjonsgevinstene øker samfunnskaka, men noe av økningen går med til
forbruksforlengelsen for de lengerlevende. Denne må
trekkes fra siden dens verdi allerede er fanget opp av kroneverdien av ekstra
leveår. (Det offentlige helsevesens betalingsvillighet for ekstra leveår er
jo for leveår med bolig, mat og klær osv.) 2
Evidensgrunnlaget Kvaliteten av
den underliggende vitenskapelige evidensen er helt uklar. Den er helt
avgjørende for både effektestimater og de samfunnsøkonomiske beregningene. 2.1 Det må ikke
helt overlates til lesere å lete i bakenforliggende rapporter og videre i der
siterte forskningsartikler for finne ut i hvilken grad effektestimatene kan
stoles på. Arten og kvaliteten av evidens, herunder fordeling på
observasjonsstudier kontra randomiserte, kontrollerte forsøk, må beskrives i
kalkulatoren, og man bør redegjøre for de funnene man særlig har vektlagt,
slik at brukerne ikke er totalt i mørke. 2.2 Hvis
evidensgrunnlaget primært er observasjonsstudier, er det et formidabelt
problem med estimater av effekt av aktivitetsøkning i høy alder: De som har
høy aktivitet i utgangspunktet er friskere i utgangspunktet enn de som har
lav aktivitet. Ikke rart da at de lever lenger. Evidensgrunnlaget må
redegjøres for og fagfellevurderes meget nøye.
Inntil da er det det betenkelig at kalkulatoren markedsføres slik den nå
gjør. 2 Kroneverdiers relevans Kroneverdier på
liv og helse er populære blant økonomer, men ikke nødvendigvis nyttige for
andre. I kalkulatoren
kvantifiseres helsegevinster med et målesystem der et vunnet leveår i god
helse, eller en livskvalitetsforbedring som er like verdifull som et vunnet
leveår i god helse, er telleenheten (og kalles en
DALY). Brukeren får et estimat på størrelsen av samlet helsegevinst (vunnet
levetid + vunnet funksjon/livskvalitet) som kan påregnes
av et tiltak. Dette er nyttig. Kroneverdien som
så settes på gevinsten, er i utgangspunktet problematisk, for så vidt som at
både helsepersonell og folk flest er uvant med og ofte synes det er
umusikalsk/uetisk å regne liv og helse i kroner. På statlig nivå
kan bruken av kroneverdier gis en rasjonell begrunnelse. De er bestemt av
grensen som statlige myndigheter har for betalingsvillighet for å innlemme et
legemiddel eller annen medisinsk teknologi i det offentlige helsevesens
standardtilbud til folket – for tida ca 1,7
millioner kroner for et vunnet leveår i god helse. 3.1 Det kan være
rimelig å legge denne grensen til grunn også for vurdering av forsvarligheten
av statlige kampanjer for økt fysisk aktivitet. Men primærforebyggende tiltak
av det slaget det her er tale om, har ofte mer usikker effekt (i betydningen
større usikkerhetsmarginer omkring forventningsverdien) enn kurative og
sekundærforebyggende tiltak (forebyggende tiltak for høyrisikogrupper).
Usikkerhet er negativt i seg selv for beslutningstakere og trekker
betalingsvillighet med. Grensen på 1.7 millioner kroner for en DALY i
kurative og sekundærforebyggende tiltak er derfor trolig for høy i konteksten
tiltak for å øke fysisk aktivitet. 3.2 Men
kalkulatoren markedsføres også overfor kommuner. Det er i høy grad på dette
lokale planet at tiltak for å øke fysisk aktivitet er aktuelle og
gjennomføres. Da er det langt fra opplagt at betalingsvillighetsnormen på
statlig nivå er relevant. Vi har jo i høy grad lokalt selvstyre.
‘Kroneverdien’ som kalkulatoren gir for helsegevinster, er følgelig ikke
åpenbart nyttig for kommunale myndigheter. Trolig er de interessert i å få
vite forventet størrelse på helsegevinstene og forventede innsparinger blant almenpraktikere og i hjemmetjenester og sykehjem og ut
fra dette vurdere om det aktuelle tiltaket kan prioriteres innenfor det
kommunale budsjettet. Kalkulatorens kroneverdier på helsegevinster gir neppe
særlig mening for dem. Tilsvarende
gjelder for fylkeskommunale myndigheter f.eks. i forbindelse med vurdering av
tiltak i videregående skole. 3.3 I
forklaringen av kalkulatoren bør det følgelig presiseres at dens estimater i
kroner primært er tenkt som potensielt nyttige i
beslutninger på statlig nivå. 4 Forbedring av
språk og forenkling av forklaring Forklaringen av
kalkulatoren er begrepsmessig uryddig og vanskelig og er i det hele ikke godt
skrevet. 4.0 Det
viktigste å få gjort, er å få satt inn tidlig en enkel tekst av det følgende
slaget: Det beregnes for
det første økning i forventet levetid (vunne leveår). For det andre
kvantifiseres forventede forbedringer i funksjon og livskvalitet slik at de
kan summeres med vunne leveår. Summen er den totale helsegevinsten av
aktivitetsøkningen. Total
helsegevinst uttrykkes i måleenheten DALY. 1 DALY er f.eks. et vunnet leveår
som frisk eller f.eks. en funksjonsforbedring som er like verdifull for den
berørte som det å vinne et leveår. Du kan lese mer om dette på www.fhi.no. I det offentlige
helsevesen er det satt en grense for hvor mye man er villig til å betale for
å oppnå en helsegevinst på 1 DALY for en person. Grensen er for tiden ca 1,7 millioner kroner. I kalkulatoren brukes dette som
kroneverdien av 1 DALY. Kroneverdien av
den totale helsegevinsten presenteres sammen med verdien av mulige
produksjonsgevinster og sparte helsetjenestekostnader. Osv.’ (bortsett fra at
det med produksjonsgevinster kanskje skal ut). Så til diverse
konkrete steder i teksten: 4.1 Setning 1:
Skriv ‘hvor mye helse samfunnet kan vinne’. Tekniske termer er ikke
nødvendige på dette stadiet i forklaringen. 4.2 I ‘Hva kan
kalkulatoren brukes til’: Skriv ‘helsegevinst’ i stedet for bare ‘gevinst’. I
tredje kulepunkt: Skriv ‘helsegevinst’ i stedet for det tekniske og
udefinerte ‘effekt på sykdomsbyrde’. 4.3 Når man gjør
en beregning, kommer det opp en forklaring med overskriften ‘Resultat’. Her
heter det at det estimerte antall DALYs har ‘en
økonomisk verdi’ på et visst beløp. Ordbruken er uheldig. Å si at en
helsegevinst har økonomisk verdi får leseren til å tenke på følgevirkninger i
form av produksjonsgevinster og sparte helsetjenestekostnader. Men
kroneestimatet gjelder helsegevinstens egenverdi, ikke følgevirkninger.
Egenverdien kommer til uttrykk i det offentlige helsevesens fastsatte
betalingsvillighet for gevinster i den aktuelle størrelsen. Bruk derfor
‘kroneverdi’ i stedet for ‘økonomisk verdi’ og forklar at kroneverdien
uttrykker betalingsvillighet. I neste
kulepunkt samme sted heter det at ‘redusert sykdomsbyrde har en økonomisk
verdi på …’. Det blir så rart og vanskelig for ukyndige. Skriv helsegevinst i
stedet for det det tunge ‘reduserte sykdomsbyrde’, og ‘kroneverdi’ i stedet
for ‘økonomisk verdi’. Det er også
andre steder i teksten der det refereres til ’økonomisk verdi’ av
helsegevinster eller sykdomsbyrde. Erstatt med ‘kroneverdi’ gjennom hele
teksten. Helt til slutt i
forklaringen (se tredje kulepunkt i ‘Viktige forbehold’) må ‘er en politisk
beslutning’ erstattes av ‘avhenger av politisk beslutning’. 4.4 I ‘Forklart
aktivitetsnivå’ listes fire nivåer. På dette tidspunkt har leseren nettopp
fått informasjon om fem kategorier av endring. Det er lett å blande disse
sammen og bli forvirret. Forenkle ved å bruke de fire nivåene i stedet for de
fem kategoriene i kulepunkt 3 i ‘Hvordan fungerer kalkulatoren’, og la
brukeren selv se valgmulighetene mht til bevegelse
på 4-skalaen når han/hun går inn i kalkulatoren i avsnittet ‘Gjør en
beregning’. Sløyf altså tekstforklaring av de fem endringskategoriene. 4.5 Siste
avsnitt i ‘Hvordan fungerer kalkulatoren’ er begrepsmessig rotete og unødig
vanskelig. Bl.a. brukes ‘sykdomsbyrde’ i setning 1 feilaktig bare om
funksjonstap, og ‘bedret funksjon’ er uansett mer direkte og forståelig enn
‘redusert sykdomsbyrde. Skriv det hele mye enklere. Jeg gjentar mitt forslag
ovenfor: ‘Det beregnes
for det første økning i forventet levetid (vunne leveår). For det andre
kvantifiseres forventede forbedringer i funksjon og livskvalitet slik at de
kan summeres med vunne leveår. Summen er den totale helsegevinsten av
aktivitetsøkningen. Total
helsegevinst uttrykkes i måleenheten DALY. 1 DALY er f.eks. et vunnet leveår
som frisk eller f.eks. en funksjonsforbedring som er like verdifull for den
berørte som det å vinne et leveår. Du kan lese mer om dette på www.fhi.no. I det offentlige
helsevesen er det satt en grense for hvor mye man er villig til å betale for
å oppnå en helsegevinst på 1 DALY for en person. Grensen er for tiden ca 1,7 millioner kroner. I kalkulatoren brukes dette som
kroneverdien av 1 DALY. Kroneverdien av
den totale helsegevinsten presenteres sammen med verdien av mulige
produksjonsgevinster og sparte helsetjenestekostnader. Osv.’ (bortsett fra at
det med produksjonsgevinster kanskje skal ut). 4.6 NB! Etter
dette blir det vanskelige avsnittet ‘Hva er helsetapsjusterte leveår – DALYs?’ overflødig. 4.7 I avsnittet
‘Forutsetning for å beregne helsetjenestekostnader’ brukes plutselig
‘sykdomsbyrde’ i videre betydning enn tidligere i teksten. Det forvirrer. Det
forvirrer også at det snakkes om kostnader i steder for gevinster (ved
aktivitetsøkning. Første setning er uansett uforståelig. Hvis poenget er å estimere gevinster, gir
det ikke mening at de ‘er basert på anslag av’. Og siste setning (‘Dette
estimatet …’) er høyst uklart. Dette må helt skrives om. 4.8 I ‘Fysisk
aktivitet og forebygging’ må det i første setning stå ‘.. beregnes effekt av
fysisk aktivitet i forebygging av ni ulike lidelser og prematur død. (Man
forebygger ikke dødelighet.) 5 Annet: To
justeringer av trinn 5.1 I ‘Hvordan
fungerer kalkulatoren’ angis fem kategorier av endring. Det er unaturlig at
1->4 er mulig, men ikke 2->4. 5.2
Alderskategorien ‘Over 90’ er for stor. I den alderen stiger dødeligheten
veldig raskt. Del opp i over 90, over 95 og over 100. Vurder også å dele over
80 i over 80 og over 85. 6 Diskontering
av framtidige gevinster I kalkulatoren
synes sparte framtidige helsetjenestekostnader å bli presentert udiskontert. Hvis det er riktig, er det rart, og
villedende for den som gir seg til å vurdere om et aktivitetsfremmende
(lokal)befolkningstiltak forsvarer sine nettokostnader på sikt. Nåverdi av
framtidige besparelser bør vises i kalkulatoren. Det er i tillegg
behov for å tenke igjennom verdien av framtidige helsegevinster. Det er forlengst påpekt at folk som Cretin/Keller,
Weinstein og Viscusi begikk kortslutninger og
sirkelresonnementer da de hevdet at helsegevinster trenger å diskonteres på
samme måte og med samme rate som kostnader 'for å unngå inkonsistens' (Nord,
Health Economics 2011). I dag er vel de fleste helseøkonomer enige
om at framtidige helsegevinster må gjøres til gjenstand for en uavhengig
vurdering mht eventuell devaluering. I økonomisk
litteratur er de aksepterte mulige rasjonalene for
devaluering av framtidige goder følgende: Nærsynthet, utålmodighet etter
tilfredsstillelse, usikkerhet og synkende grensenytte av forbruk når
levestandard øker. I forbindelse
med helsegevinster ved forebyggende arbeid kommer det inn en spesiell ting: Vunnede leveår kommer nødvendigvis til slutt og dermed
alltid på toppen av andre år og som regel på toppen av mange andre år.
50-åringen forventes f.eks. å bli 85 i stedet for 84. Gitt den alminnelige
foreteelsen synkende grensenytte (uavhengig av poenget ovenfor om økende
levestandard), kan et vunnet år om 35 år framstå som helt uviktig og
uinteressant. Det gjelder a fortiori når gevinsten
oppnås i en alder da man alt vil ha fått en rimelig og normal levetid, trolig
vil være redusert helsemessig og i økende grad opplever at venner er borte. Det gjør seg så
vidt jeg kan forstå ikke gjeldende tilsvarende når det gjelder utsikter til å
unngå funksjons- og livskvalitetstap på slutten av livet. Det er for det
første neppe slik at et unngått tap i år 80 sees på som mindre verdt enn et
unngått tap i år 79 pga synkende grensenytte. For
det andre blir unngått tap av livskvalitet aldri uinteressant. Et ekstra
leveår kan man avstå fra å prøve å oppnå vel vitende at det ikke vil blir
savnet når man er gått bort. En framtidig livskvalitetsbedring, derimot, som
man har sagt nei takk til ved ikke å bli med på et tiltak, må man leve med
når man kommer så langt. I sum er det
gode grunner for å behandle leveårsgevinster og funksjonsgevinster hver for
seg når man vurderer om og i hvilken grad forventede framtidige
helsegevinster skal devalueres. Det er en viktig verdidiskusjon
helsemyndighetene trenger å ta, og som kalkulatoren bør ha et avsnitt om i en
fotnote. Jeg viser til nærmere drøfting i www.eriknord.no/levealder.htm
. Den umiddelbare
praktiske implikasjonen for helsekalkulatoren er at man i stedet for å oppgi
(1) vunnede leveår og (2) vunnede
DALYs (hvor leveår inngår), oppgir (A) forventet
levetid for aktuell målgruppe uten tiltak, som setter i perspektiv (B) vunnede leveår, (C) vunnede
leveår korrigert for helsetap (uttrykt i DALYs) og
(D) vunnet funksjon/livskvalitet i årene forut for de vunnede
leveårene (uttrykt i DALYs). Brukeren vil da kunne
legge sine egne verdier til grunn og selv avgjøre hvor mye vunnede fjerne, sykdomspregede leveår i høy alder og
økende ensomhet bør veie i forhold til avvergede livskvalitetstap i livets
siste tiår eller to. |
.