Til sandkassa Til åpningssiden
Selvhenføring og veier til
bedre og hyggeligere samtaler Noen mennesker er gode og/eller interessante å snakke med. Andre
blir man av ulike grunner frustrert av. Når vi samtaler med noen, setter vi pris på at den andre på eget
initiativ forteller om ting, ikke
snakker for lenge, spør om hvordan du har det og hva du driver med, lytter
interessert til historier du forteller og ting du ellers har å si, er aktiv
med korte innsmett (f.eks. spørsmål til oppklaring eller munter replikk) og
tillater slike innsmett selv, men avstår fra avbrytelser, blir stående litt
i det du forteller eller sier og følger opp med spørsmål som gir deg
anledning til å komme flere detaljer eller utdype en mening, prøver å forstå
hvis du beskriver følelser du har, viser omsorg og sympati hvis du
uttrykker at noe er vanskelig for deg, ikke er belærende, og - når du står
overfor valg av ulike slag - ikke gir eventuelle råd ut fra egne preferanser,
men ut fra hva som synes å være viktige hensyn og mål for deg. Nedenfor er 10
vanlige måter å trå feil på i samtaler – plukket ut av meg ut fra hva jeg
selv av og til reagerer på. Hvis du er interessert i å vite hvor god samtaleevne
du har, kan du selv – eventuelt sammen med partneren din eller en annen som
kjenner deg godt og du har tillit til – som en start skåre deg selv på hvert
av punktene. Gi deg selv poeng på en skala fra 0 til 3, der 0 står for at du
har din sti ren og 3 poeng står for at du svært ofte trår feil. 1 og 2 står
da for henholdsvis ‘av og til’ og ‘ofte’. 1
Når den andre viser interesse for hvordan du har det eller noe du holder på
med, svarer du med et foredrag (‘langversjonen’) i stedet for å begynne
med en kortversjon og la spørreren eventuelt følge opp med kommentarer
og/eller flere spørsmål. 2
Når du snakker og noen prøver på et kort innsmett, stanser du ikke opp et
øyeblikk, men fortsetter å snakke som om den andre ikke har åpnet munnen. 3
Når det korte innsmettet er en munter bemerkning, har du ikke tid til å le
og eventuelt kort replisere like muntert, men fortsetter, til nød med et
høflig smil. 4
Når noen forteller om en opplevelse, svarer du ikke med spørsmål og invitt
til utdyping. 5
Når noen forteller om en opplevelse de har hatt, gir du ikke tid til fordøyelse
av det som er blitt sagt, men begynner straks på egen liknende historie. 6
Når noen tar opp og eventuelt gir uttrykk for en mening om et spørsmål,
skifter du til et annet spørsmål som du synes er mer interessant og snakker
om det i stedet. 7
Når noen skal foreta seg noe og det er ulike handlingsalternativer, sier du
hva vedkommende burde gjøre i stedet for å si hva du selv ville ha gjort hvis
du selv – med dine verdier og preferanser - var i den andres
situasjon. 8
Når noen har det vondt etter å ha gjort en dumhet, svarer du umiddelbart med
belæring (oppdragelse) om hva vedkommende burde ha gjort eller ikke burde ha
gjort i stedet for først å vise forståelse, sympati og omsorg og først
deretter eventuelt komme med gode råd. 9
Når du selv har hatt en god opplevelse med et eller annet, f.eks. en bok, en
film eller en reise, forteller du andre at dette burde de få med seg (‘den
bør du lese’, ‘den bør du se’, ‘dit bør du dra’), i stedet for bare å
fortelle om gleden du selv opplevde og eventuelt, hvis du faktisk
mener det ut fra ditt kjennskap til den andre, si at ‘dette tror jeg du ville
like’. 10
Når du selv har fått nok av et tema, avslutter du med et ‘nok om det’ eller
‘nei, nå snakker vi om noe annet’, i stedet for å lene deg tilbake med et ‘ja,ja’ eller liknende og en
pause, som ikke avskjærer den andre. Sumskåre: 0-5: Eksemplarisk! Du må ha mange venner! 6-10: Bra, men kan bli bedre. 11-15: Ikke verst, men du har endel å jobbe med. 16-20: Ikke bra. Ta deg sammen. 21-25: Har du lagt merk til at folk ofte blir sure på deg? 26-30: Har du lagt
merke til at folk helt unngår deg? |