Til åpningssiden: https://www.eriknord.no Behøver vi å øke
produktiviteten? Dagbladets kronikk 9/11 1979 Er økt produktivitet en forutsetning for å bevare
konkurranseevnen overfor utlandet? Erik Nord drøfter dette spørsmålet i
dagens kronikk. Et av de viktigste emner i den
økonomiske debatten i dag er blitt spørsmålet om produktiviteten i
arbeidslivet. I Regjeringens langtidsprogram 1978-81 og i Revidert
Nasjonalbudsjett for 1979 er behovet for sterk produktivitetsvekst meget
kraftig understreket. Det samme er tilfelle i Liedutvalgets innstilling om
strukturproblemer og vekstmuligheter i norsk industri. Jeg oppfatter dette ikke bare som et kortsiktig program
fra regjeringens side for å løse landets akutte betalingsbalanseproblemer,
men som uttrykk for en mer langsiktig holdning til produktivitetsvekst og
teknologisk utvikling. Det
er alltid konkurranseevnen overfor utlandet som trekkes fram når vi blir
fortalt at vi må gå inn for raskere produktivitetsvekst. Jeg har inntrykk av
at dette for mange til å oppfatte det som en slags økonomisk lov at hvis vi
ikke holder tritt med produktivitetsutviklingen i utlandet, må vi få
arbeidsledighet og lavere levestandard. Dette er en misforståelse, og det er
etter min mening en presserende politisk oppgave i dag å gjøre det klart for
folk flest hvilken handlefrihet vi faktisk har på dette området. Sannheten
er svært enkel: Hvis vår produktivitet vokser langsommere enn utlandets, må
også nordmenns samlede inntekter vokse langsommere enn inntektene i utlandet.
Men konkurransedyktige kan vi fortsatt være. Så lenge vi makter å
holde prisstigningen på samme nivå som den utenlandske ,
skjer det ingen forverring av vår samlede konkurranseevne. Under denne
forutsetningen vil våre eksportbedrifter kunne legge på sine priser i samme
takt som kostnadsstigningen hjemme og hjemmekonkurrerende
næringer vil se at importørene må legge på sine priser like raskt som de selv
må gjøre. Hvorvidt
vi klarer å unngå høyere prisstigning enn utlandet når vår
produktivitetsvekst er lavere avhenger av den inntektspolitikken vi
fører. Det er fullt mulig å holde prisstigningen nede ved å gi nominell lønnstillegg som ikke overstiger
produktivitetsveksten med mer enn en viss prosent. Dersom lønnskampen fører
til at det blir gitt høyere nominelle lønnstillegg enn dette, kan
prisstigningen fremdeles holdes nede, for eksempel ved priskontroll. Da vil
til gjengjeld eierinntektene (bedriftsoverskuddene) gå ned. Om
en bør velge den ene eller andre løsningen, er et spørsmål som det åpenbart
vil være strid om. En inntektspolitikk som er i samsvar med langsom
produktivitetsvekst må derfor være resultat av en politisk prosess (kamp) der
ulike gruppers inntektskrav brynes mot hverandre. Men det er nordmenn alene
som bestemmer utfallet av denne prosessen. Vi er ikke bundet til å følge
produktivitetsutviklingen i utlandet.
Det er i denne forbindelse viktig å være klar over at det ikke er noen
absolutt forutsetning for å bevare vår konkurranseevne og
sysselsetting at vi unngår høyere prisstigning enn utlandet. Hvis vi har lav
produktivitetsvekst og relativt høy prisstigning, kan vi opprettholde en
balanse i utenrikshandelen ved å devaluere krona. For for
eksempel norske eksportbedrifter vil dette innebære at deres inntekter målt i
kroner vil stige like raskt som deres kostnader selv om deres inntekter i
utenlandske valuta skulle stige langsommere. For importvarer vil det innebære
at prisstigningen blir like stor som på hjemmeproduserte varer. Noe
realøkonomisk tap for landet ligger det ikke i dette. Men det kan føre
til visse komplikasjoner i form av bl.a. økt usikkerhet for importører og
eksportører og kan lede til uheldig valutaspekulasjon. Primært bør man derfor
antakelig ta konsekvensen av lavere produktivitetsvekst gjennom pris- og inntektspolitikken.
Er det vanskelig å godta det
ovenstående? Tenk da på vår import fra såkalte lavkostland. Disse landene har
verken mer avansert teknologi eller bedre arbeidskraft enn vi. Deres
produktivitet er tvert imot gjennomgående lavere enn vår. Likevel leverer de
en del varer til lavere pris enn vi kan gjøre. Det er fordi de har lavere
lønninger og fordi de spesialiserer seg på områder hvor de ligger minst etter
oss i produktivitet. Situasjonen vil bli den samme for oss om vår
produktivitet vokser langsommere enn utlandets. Under forutsetning av at vi
godtar langsommere inntektsvekst enn utlandet, vil vi fortsatt kunne
konkurrere prismessig.
For å summere opp foreløpig: Den objektive virkningen av å velge
langsommere produktivitetsvekst enn utlandet er ikke at vi taper
konkurranseevnen og ikke at vi blir fattigere enn vi er i dag, men at
vår materielle levestandard vil vokse langsommere enn utlandet. Det
spørsmålet som burde stå i sentrum av debatten, er hva dette ville
innebære for livskvaliteten i samfunnet. Vis vi tror at livskvaliteten ville
bli høyere ved lavere produktivitetsvekst – ja da er i hvert fall ikke
konkurransen fra utlandet noen avgjørende hindring for at vi velger et slikt
alternativ. Hva tror vi så om sammenhengen
mellom produktivitet og livskvalitet? Det er ikke her plass til å diskutere
dette spørsmålet i sin fulle bredde. Men mitt inntrykk er at folk flest
egentlig har sluttet å tro at økt velstand gir høyere livskvalitet (selv om
de fortsatt krever høyere inntekter ved tariffoppgjør og lignende). Mye tyder
på at Regjeringen egentlig har samme syn. I langtidsprogrammet 1978-81 er den
tydelig bekymret over de sosiale kostnadene som følger med rask
produktivitetsvekst. Stadig
frigjøring av arbeidskraft som det kan være vanskelig å finne alternativ
sysselsetting for, hyppige omstillinger i arbeidslivet, press på
arbeidsmiljøet, flytting, sentralisering av bosetting og press på
energiressursene er kanskje de viktigste. Men Regjering ser ikke noen vei
utenom disse kostnadene så lenge folk faktisk krever høyere inntekter og økt
materiell velstand. Denne
konflikten mellom inntektskrav og miljøkrav skulle tilsi at man sterkt
interesserte seg for årsakene til at folks inntektskrav stadig stiger.
Det måtte fortone seg som manna fra himmelen, om man kunne gjøre noe med
disse bakenforliggende årsakene, dempe inntektskravene og dermed øke
handlefriheten når det gjelder å ta hensyn til miljøverdier. Det man i så fall må rette søkelyset mot, er trolig
følgende: Vi lever i et samfunn hvor kjøpepresset er kolossalt. Ustanselig
kommer det nye ting på markedet som på en eller annen måte representerer en
forandring eller en teknisk forbedring i forhold til det vi har klar fra før.
Vi blir konfrontert med disse nyhetene gjennom reklame, i forretninger og
gjennom andres forbruk. Svært ofte er situasjonen den at vi overhodet ikke
tenker å - og dermed heller ikke savner – de nye tingene før vi får se dem
eller vite om dem. Men når de ligger der foran nesa på oss, blir det
plutselig vanskeligere å si nei. Da er behovet skapt og så ender man opp med
å kjøpe. Fristelsen blir
spesielt sterke p.g.a. sosial konkurranse og fordi
det å kjøpe og forbruke er blitt en så viktig del av selve vår livsstil. Økt
isolasjon mellom menneskene og økende knapphet på frie naturgoder i og i
nærheten av bomiljøene gjør det dessuten stadig vanskeligere å bryte med det
etablerte mønsteret. Mange har rett og slett ikke noe å sette i stedet. Overraskende
nok finner vi svært få konstruktive tanker om disse problemstillingene i
offisielle dokumenter fra Regjeringen. Regjeringen er neppe særlig begeistret
for forbruksideologien og kjøpepresset i samfunnet, men den betrakter dem
tydeligvis som forholdsvis upåvirkelige i størrelser. Dette er etter min
mening en fatal strategisk bommert i en situasjon hvor høyrebølgen skyller
over oss og Regjeringen selv innrømmer at materialisme og egoisme er noe av
årsaken. Styring La gå at
forbruksideologi og kjøpepress ikke er noe som lar seg forandre over natten.
Men jeg savner et forsøk på i hvert fall å tenke igjennom et helhetlig
program rett mot de bakenforliggende vekstdrivende faktorene i samfunnet. Et
slikt program ville måtte omfatte en rekke miljømessige tiltak som kan
redusere folks behov for å fylle sin tilværelse med kjøpte ting. Det måtte
omfatte opplæring og holdningspåvirkning i skoler og andre steder som kan
frigjøre folk fra dagens forbruksmønster. Og det måtte omfatte et kraftig
oppgjør med prinsippet om at næringslivet får stå fritt til å markedsføre nye
produkter og dermed friste forbrukerne. Konkurransen fra utlandet hindrer oss
ikke å gjennomføre noen av disse tiltakene. Og gjennom en kombinasjon av
slike tiltak er det tenkelig at vi kan skaffe oss et pusterom som vil tillate
oss å slå av på produktivitetskravene og i stedet realisere en rekke
mål som virkelig har betydning for livskvaliteten. Jeg innrømmer
uten videre at en styring som beskrevet overfor
politisk er langt mer krevende enn den forholdsvis forsiktige
administrasjonen av samfunnet som vi i dag er vitne til. Man kan derfor
forstå en regjering som henfaller til det siste. Men den gjør det for lett.
Det virker som vanetenking når Regjeringen hevder at vi er nødt til å følge
den økonomiske og teknologiske utvikling i verden omkring oss. Hva det
konkret og i detalj ville innebære å bryte med denne utviklingen, blir ikke
vurdert. Det bør vi ikke godta. |