Til åpningssiden: https://www.eriknord.no Hvor god er ledertesten? Kronikk i Aftenposten 1986 Det er blitt populært med ledertester.
Dels brukes de på lederkurs, dels ved utplukking av kandidater til
lederstillinger. Testene finnes i mange varianter. Felles for dem er at man
vet lite om hvor mye de er verdt. Jeg
har nylig gjennomgått en test som det var mulig å undersøke verdien av.
Resultatet var urovekkende. Testen heter 3-D
lederstilstest. Den er amerikansk og skal være anvendt av “600 000 ledere i
en rekke land”. Dens utgangspunkt er at ledere grovt sett kan opptre med åtte
ulike stiler: På den ene side som unnvikere, harmonikere, kompromissere,
autokrater og på den andre side som systematikere, utviklere, iverksettere og
velvillige autokrater. De fire førstnevnte stilene regnes for å være negative
(uegnede i forhold til situasjonens krav) og de fire siste som positive. Ledertesten går ut på å avdekke hva som er ens mest fremtredende
(hyppigst forekommende) stil(er). Testen består
av 64 par påstander. Det følgende er et eksempel: 1. Jeg lar andre mennesker passe
jobben selvstendig selv om de kanskje gjør mange feil. 2.
Jeg tar beslutninger uavhengig av andre, men ber også om gode forslag fra
mine medarbeidere, for siden selv å forbedre forslagene. Her
skal man krysse av den påstanden som man synes passer best (eller minst
dårlig) for en selv. Krysser man av 1, scorer man et poeng som harmoniker (en som legger for stor vekt på å bevare
harmoni fremfor å utvikle virksomheten). Krysser man av 2, scorer man et
poeng som velvillig autokrat (en som vet hva han vil og som vet hvordan han
skal gjøre dette uten å skape misnøye). Gjennom 64 slike valg, der de ulike
lederstilene er stilt opp mot hverandre, oppnår man et antall poeng på hver
av de åtte stilene. Den stilen som får flest poeng, kalles ens “dominante”
lederstil. La meg straks understreke at
verdien av en slik test avhenger av hvordan den brukes. På et seminar
arrangerte firmaet AF Consult opplevde jeg at
testkonstruktørers vurderinger (“fasitsvar”) ble presentert som objektive og
vitenskapelige og brukt direkte til å sette en karakter på deltagerne. Min
bedømmelse i det følgende er uttrykkelige rettet mot en slik
“karaktergivende” praktiserende av 3-D-testen. Et
spørsmål som straks reiser seg er følgende: Hvordan
har man kommet frem til koblingene mellom påstander og lederstiler? Eller for
å si det konkret: Hvor har man det fra at det å krysse av alternativ 1 i
eksemplet ovenfor er et tegn på at man er harmoniker?
300 påstander Svaret
gis i veiledningen til testen. Påstandene er blitt plukket ut og klassifisert
på grunnlag av en gruppe amerikanske “eksperter”s
subjektive vurdering. Det sier seg selv at en slik klassifisering kan ha lav
gyldighet i Norge. La meg gi noen eksempler på - etter norske forhold –
ytterst diskutable “fasitsvar”: “Hvis
en medarbeiders resultater er fortløpende utilfredsstillende, venter jeg
heller på en anledning til å sette medarbeideren på en annen arbeidsoppgave
enn å avskjedige ham.” Dette
tar testkonstruktøren som et tegn på at man er unnviker (en som er
uengasjert, passiv, for lite konsekvent). Er det en opplagt tolkning? Videre: “Jeg lytter tilsynelatende tålmodig til beklagelser og
klager, men gjør sjelden noe for å rette på forholdet” (= systematiker/-positiv
score). “Jeg
tror ikke at jeg i det lange løp kan høyne kvaliteten eller mengden av
arbeidet gjennom å øve streng disiplin” (= harmoniker/negativ
score). “Jeg
videresender ikke annen informasjon oppad i organisasjonen enn hva den ber
om” (= systematiker/positiv score). Dette
er bare fem eksempler. Hva med alle de andre påstandene i testen? Test av testen Det
fører for langt å gjengi dem alle. La meg i stedet redegjøre for en enkel
“test av testen” som jeg har gjennomført i min egen bekjentskapskrets. Det
dreier seg om 42 forskere, høyere funksjonærer og ledere. 30 er menn og 12
kvinner. De aller fleste er mellom 35 og 45 år. 37 av dem har embedseksamen. 23 arbeider i det private næringsliv. Av
disse er 17 siviløkonomer med konservativ eller sosialdemokratisk politisk
holdning. 19 personer er offentlig ansatte, og de fleste av disse befinner
seg politisk omkring SV. Dette
er selvsagt ikke noe statistisk representativt utvalg. Men det spenner
bransjemessig vidt og besitter mye teoretisk kunnskap og praktisk erfaring
hva ledelse angår. Summen av meninger i et slikt utvalg må det være lov å
tillegge en viss vekt. Jeg
gikk frem slik: Jeg skrev om tekstens påstander i tredje person (i eksemplet
ovenfor: “Han lar andre mennesker passe jobben selv...”)
og listet dem på et skjema i tilfeldig (trukket) rekkefølge. Ut for hver
påstand satte jeg plass for følgende svaralternativer: Tegn
på at han er en god leder. Tegn på at han er en dårlig leder. Ingen av delene. Jeg
lot personene i utvalget fylle ut hvert sitt skjema og fikk dermed et bilde
av hvor positivt/negativt hver enkelt påstand ble oppfattet i dette utvalget.
Denne gruppeoppfatningen har jeg så sammenlignet med det fortegnet hver
enkelt påstand er tildelt i testkonstruktørens “fasit”. Resultatet
ble følgende: I gjennomsnitt for 64 påstander samsvarer testkonstruktørens
“fasitsvar” med vurderingene til 18 av 42 personer i utvalget.
Gjennomsnittlig er det m.a.o. et klart flertall i min bekjentskapskrets som
enten trekker motsatt konklusjon av en påstand enn det testkonstruktøren gjør
eller som mener at på standen verken peker i den ene eller andre retning vedrørende en leders dyktighet. 16 av påstandene har et
“fasitsvar” som får støtte av færre enn 6 av mine 42 bekjente. Fire fasitsvar
får ikke støtte av noen av mine bekjente i det hele tatt. Det er små
forskjeller mellom vurderingene til sosialister og konservative og mellom
vurderingene til offentlig og privat ansatte.
Irrasjonelt marked En meget forsiktig slutning man kan trekke av dette, er at
denne testen neppe er noe mennesker i min bekjentskapskrets ville være
interessert i å bruke penger på. Men er det bare de som er så sære? Jeg tror ikke det. Sannheten er snarere at 3-D-testen er
gjennomsyret av slutninger fra testkonstruktørens side som fornuftige,
erfarne mennesker i Norge vil anse som alt annet enn opplagt. Testens
“fasitsvar”, spesielt når det gjelder å utpeke “dominant lederstil”, kan på
denne bakgrunnen vanskelig tas alvorlig. Ledertestmarkedet
har noe irrasjonelt ved seg. Det er mye skepsis blant folk til de opplegg de
presenteres for. Men markedet blomstrer. Smarte forretningsfolk synes å
utnytte et publikum som liker å gå på lederkurs, som synes tester generelt er
gøy, som gjerne vil fremstille seg som profesjonelle i forbindelse med
lederutvelgelse og som fremfor alt har begrensede muligheter til å kikke
konsulentfirmaene i kortene. Jeg vet ikke om
3-D-testen er spesielt dårlig. Men mitt råd må i hvert fall bli: Prøv noe
annet. |