a
Fri-vilje-paradokset (9.1.2013,
ikke akseptert av Aftenposten) Anders Behring Breivik aktualiserte
spørsmålet om den frie vilje: Var hans handlinger helt determinert av arv og
miljø – spesielt en vanskelig barndom – eller hadde han til syvende og sist
’fri vilje’ til å handle annerledes enn han gjorde. Mange insisterer på det sistnevnte. Men
det skjer bare i påstands form. ’Vi har alle en mulighet til å velge mellom å
gjøre det gode eller det onde’, heter det – ikke bare fra Hvermansen, men
fra skolerte filosofer (f.eks Einar Øverenget) og teologer (f.eks Espen
Ottosen). De har så vidt jeg kan forstå ikke mer å komme med. De har ingen logisk argumentasjon, bare
noe følt, bare en posisjon de foretrekker framfor et alternativ som
formodentlig oppleves som ubehagelig. Begrepet fri vilje er ytterst vanskelig å
definere. Enklest kan det gjøres på negativt vis: Hvis hendelser – inklusive
handlinger - er 100 prosent årsaksbestemt, finnes det ikke frihet til å
velge. Spørsmålet blir da om hendelser er 100
prosent årsaksbestemt. Alle som avviser metafysikk mener i realiteten det,
og i alt som ikke har med menneskelige feiltrinn å gjøre, tas det som en
selvfølge at det er slik: Ting har en naturlig forklaring! Alle ting har en
årsak! – selv om årsaken langt fra
alltid er like tydelig. Dette er det
moderne menneskes kanskje viktigste paradigme. Hvis vi holder fast ved dette, har fri
vilje à priori en dårlig sak. Det betyr ikke at vi som samfunn ikke kan holde
ulydige, overtredere og syndere ansvarlige. Å holde ansvarlig er nødvendig
for å styre folk unna feiltrinn i framtida. Å holde ansvarlig er
framtidsorientert. Fri vilje er et moralsk tema i forbindelse
med utførte handlinger. Å holde ansvarlig er et hensiktsmessig
pedagogisk, administrativt, juridisk og politisk grep i små eller store
sammenhenger uansett om fri vilje ikke eksisterer. Å påstå at en kriminell handlet ut fra fri
vilje er ikke et empirisk prøvbart utsagn, like lite som at ’Gud eksisterer’
er det. Større filosofer enn meg – f.eks. Hume og Mill – har hevdet at
ikke-prøvbare utsagn er meningsløse utsagn. Hva slags utsagn er de da? De er ofte følelsesytringer. Men påstander
om fri vilje er også noe mer. De er uttrykk for et moralsk valg mellom å si
at den kriminelle dypest sett var dømt til å handle som han gjorde og å
fordømme den kriminelle for det han gjorde. Tror man på fri vilje, må man tro at man
står fritt når man velger mellom disse to reaksjonene. Den som velger fritt, må bære ansvaret. Den
som under henvisning til den frie vilje mener at den kriminelle bør
fordømmes (i tillegg til å straffes), må følgelig selv bære ansvaret for sitt
valg av fordømmelse framfor forståelse. Dette er fri vilje paradokset: Hvis
vi har fri vilje, har vi selv ansvaret og skylden for å tillegge andre den samme friheten. Menneskene ville være kommet langt den
dagen de maktet å være konsekvente på det å holde overtredere ansvarlig uten
samtidig å komme med løsaktige henvisninger til det metafysiske begrepet fri
vilje. Men det er mulig at vi er slik biologisk utstyrt gjennom evolusjonen
at dette er en illusjon. Uansett: Anders Behring Breivik har ført
til at et utvalg under Justisdepartementet kommer til å vurdere grensene for
strafferettslig tilregnelighet pånytt. Det er å håpe at utvalget får en
sammensetning som gjør det oppegående på spørsmålet om den frie vilje. |
a