Til åpningssiden:
https://www.eriknord.no Lov og
politikk i friskolesaken. 29.11.2019. Upublisert. Kunnskapsminister Jan Tore Sanner har
fått sterk kritikk for sin praktisering av friskoleloven. Ifølge lovens §
2-1, tredje punktum, ‘skal en friskole ikke godkjennes hvis etableringen har
negative konsekvenser for det offentlige skoletilbudet’. Utdanningsdirektorat
har avslått mange søknader på dette grunnlaget. I de seinere år er en
stigende andel av disse avslagene blitt omgjort av departementet.
Stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg mener det foregår
snikprivatisering i strid med lovgivers vilje (Aftenposten 13/11). Utdanningsforbundets leder Steffen
Handal fulgte opp 24/11 i samme avis med å hevde at Kunnskapsdepartementet
ikke vektlegger negative konsekvenser for vertskommuner så mye som lovens
ordlyd tilsier. Handals argumentasjon er for enkel. Ordlyden må sees på
bakgrunn av lovens forarbeider. Som vist nedenfor, blir spørsmålet om
lovbrudd da mer åpent. Men det betyr ikke at Sanner har sitt på det tørre.
Ifølge en eksplisitt føring gitt tidligere i Stortinget har han uansett
tiltatt seg selv en rolle og en makt han ikke skal ha. Jeg tar forarbeidene først. I følge Prop. L 84 (2014-2015) skal det ha betydning for en
søknadsvurdering ‘hvor godt de negative
konsekvensene for vertskommunen er sannsynliggjort’. Om kravet til
sannsynligjøring heter det at det ‘ikke vil være
tilstrekkelig bare å vise til at vertskommunen på prinsipielt grunnlag er
negative til etablering av friskoler.’ Kravet til dokumentasjonen skal på
den annen side ‘ikke være mer
omfattende enn at det tilstrekkelig underbygger verts-kommunens syn på
etableringen av den omsøkte skolen’. Det bemerkes til slutt at ‘jo bedre og mer relevant en innsigelse fra
vertskommunen er begrunnet og sann-synliggjort, desto større betydning vil
den ha for utfallet av søknadsbehandlingen’. I sum virker ikke kravet til
dokumentasjon strengt. Det gis likevel et visst rom for lovlig
skjønnsutøvelse fra departementets side. Et
annet tema enn dokumentasjon er omfanget
og alvorligheten av de negative konsekvensene. Det presiseres i pro-posisjonen
at avslag kan vedtas selv om konsekvensene ikke er vesentlige. Dette støttes av lovens ordlyd, som lest bokstavelig
må forstås dithen at en søknad skal avslås om det i det hele tatt forekommer negative konsekvenser. I
proposisjonen presiseres det imidlertid at det må noe til: ‘Det kan ikke være slik at enhver strukturmessig endring kom-munen
må gjøre dersom en friskole godkjennes, bør føre til at en søknad avslås.’ Det samme forbeholdet tas ikke eksplisitt i forbindelse med mulige
budsjettkonsekvenser og svekking av sårbare skolemiljøer, men det er rimelig
å anta det samme for disse: Det må et minimum til av ulempe for å oppveie
friskolesøkernes positive interesse. Helhetsinntrykket
av departementets drøfting er likevel at det skal forholdsvis lite til av
sannsynliggjort ulempe for en vertskommune for at en friskolesøknad skal
avslås etter bestemmelsen i § 2-1 tredje punktum. Om Sanner har respektert
lovgivers vilje på dette punkt, kan bare nærmere granskning vise. Men det
finnes en konkret grunn til tvil: Bestemmelsen i § 2-1 ble foreslått i 2014
og vedtatt i 2015. Departementet presiserte at den var en eksplisitt lovfesting av den forvaltningspraksis som
allerede ble fulgt. Stortingets vedtak av bestemmelsen kan dermed sees
som en tilslutning til og legitimering av daværende praksis. I utgangspunktet
har det da formodningen imot seg at en mer liberal praksis – som Kunnskaps-departementet
har fulgt gjennom de mange omgjøringene av avslag i seinere år – skulle ha
lovgivers støtte. Uansett
har Sanner et rolleproblem. I Dagsavisen 20/11 pekte jeg på at hvis
Utdanningsdirektoratet og Kunnskaps-departementet har ulike skjønn i en
klagesak, uten at Utdanningsdirektoratets skjønn kan sies å være urimelig
eller uforsvarlig, synes det umiddelbart naturlig at avslaget i
Utdanningsdirektoratets blir stående, i og med at avgjørelsen i utgangs-punktet
er delegert til direktoratet. Velger statsråden i stedet å omgjøre
direktoratets vedtak, ser han ut til å bruke naturlig variasjon i faglig
skjønn som politisk handlingsrom for seg selv. Det har han ifølge
maktfordelingsprinsippet ikke rett til. Resonnementet
har direkte støtte i komitéinnstillingen til Bondevik-regjeringens
friskoleproposisjon i 2003. Flertallet, inklusive Høyre, skrev: ‘Komiteens flertall har merket seg at
godkjenning av frittstående skoler er tenkt lagt til departementet.
Flertallet ønsker å påpeke behovet for å sikre kontinuitet og likhet i
godkjenningen. Politikere har ansvar for å lage og eventuelt endre loven,
mens praktiseringen av den må legges til forvaltningen i samsvar med vedtatte
retningslinjer. Flertallet mener derfor at denne godkjenningen må plasseres i
en organisasjonsform som hindrer politisk behandling av enkeltsaker. I sum er det (1) meget mulig at noen av vertskommunene ville ha fått medhold hvis de hadde tatt Sanners omgjøring av avslag til retten, og (2) uansett nokså åpenbart at han har utvist utilstrekkelig rolleforståelse og gått utover sitt mandat. |