| Fornavns-ukulturen fremmedgjør Alt for mange i våre dager forveksler det å
  si hva man vil kalles med det å opplyse om hvem man er. 
 Jeg går i et selskap og
  kjenner få. Den ene etter den andre presenterer seg som Espen, Marius, Grete
  eller Mia osv. Alle heter ‘Hyggelig’ til etternavn. ‘Erik Nord’ sier jeg og
  spør hva mer de heter enn Espen osv. De ser rart på meg. Men Espen tilstår at
  han heter Johansen, og Mia heter Berg. Umiddelbart kommer vi ikke lenger. Imidlertid
  heter Marius  ‘Fremmergård’. Jeg ber om
  en forklaring, og vi vikles inn i en lang og munter samtale. Grete heter
  Fadum, og jeg lurer på om hun er fra Tønsberg, og det er hun ikke, men faren
  er derfra, og Grete besøker en gang i blant besteforeldrene som nå bor på
  Nøtterøy, hvor jeg er litt kjent (osv, osv). Noen dager seinere
  treffer jeg en nyinnflyttet nabo. ‘Einar’, sier han og rekker fram hånden.
  Utenkelig for 50 år siden, men ikke i dag. Jeg tar hånden og slipper den ikke
  før jeg har fått vite at etternavnet er Aunet og at den Aunet jeg kjenner
  ikke er faren, men onkelen og at (osv, osv). Hvor vil jeg? Vi
  snakker om det å presentere seg. Alt for mange i våre dager forveksler
  det å si hva man vil kalles med det å opplyse om hvem man er. Ikke bare gjør
  det mennesker anonyme i ettertid for fremmede som de møter. Marius og Grete ovenfor
  forsømte i tillegg en fin mulighet til å komme i gang med samtale med mennesker
  de ikke hadde møtt før. Storsamfunnsmennesker støtter
  støtt på fremmede i selskapslivet, og det kan være tungt å finne noe å snakke
  om. Problemet har ingen kvikk fiks. Men dagens fornavnskultur blant unge og
  middelaldrende voksne framstår som et unødvendig hinder og en litt amerikanskinspirert
  uvane. Presenterer man seg med både fornavn og etternavn, gir det minner mer
  mening i ettertid og ofte samtalemuligheter der og da for begge parter. |