Til åpningssiden: https://www.eriknord.no Hvem er fattig i Norge? Kronikk i Dagbladet i 16/10 1985. Det er en gammel sannhet i politikken at ord har valør.
Det gjelder å få ord med den rette valør til å slå gjennom i dagligtalen. I
slutten av 60-åra prøvde en del av oss (uten hell) å få folk til å kalle
storindustri og storfinans for “monopol-kapitalen”. I begynnelsen av 70-åra
foretrakk vi klart betegnelsen “EEC” for “EF” (der F’en
jo står for “fellesskap”). Og i mange år nå har marxister forsøkt å få ordet
“arbeidskjøpere” til å falle naturlig på folketungen. Steinar Stjernø’s
bok “Den moderne fattigdommen” må sees i denne tradisjonen, Han vet inderlig
godt at “fattigdom” av de fleste nordmenn forbindes med sult, kulde, uhygieniske
forhold og dårlig helse. Og han er utmerket godt klar over at den slags er
sjelden i dagens Norge. Men samtidig ligger det ham på hjertet at et
betydelig antall nordmenn – han anslår selv mellom fem og ti prosent – har
alvorlige problemer med å få endene til å møtes. Det ønsker han å få hjelpe
dem med. Som et middel til å styrke deres sak kaller han dem fattige. Bokas
viktigste funksjon ligger etter min oppfatning i tydeliggjøringen av
et problem. Stjernø skriver: “Fordi våre begreper
og forestillingsverden er så sterkt knyttet til tidligere tiders åpenbare nød
og massearmod, har vi manglet fantasi og begreper for ekstrem pengemangel i
vår egen samtid.” Og videre: “...knapphetens tyranni
skaper tvang i hverdagen, påkjenninger og belastninger som vi andre har
vanskelig for å ta inn over oss”. Stjernø
viser oss pengemangelen, og når han gjør det, er jeg ikke i tvil om at sosialt
engasjerte mennesker vil lese ham med interesse. Det er innlevelse i hans
skildringer av situasjonen til mange minstepensjonister, uføre, unge
arbeidsløse og enslige forsørgere. Forsakelsene og den evige snuingen på
skillingen trer tydelig fram. Hos unge arbeidsløse - som faktisk utgjør over
40 prosent av sosialhjelpsklientellet – parres
forsakelsene med lediggangens belastninger. Blant mange enslige forsørgere er
det tidsknappheten - altså det helt motsatte – som er problemet. Stjernø argumenterer skarpt mot tendenser til moralisering
overfor disse gruppene når de søker å lette sin stilling ved å be om
sosialhjelp. For slik moralisering forekommer. Stjernø
viser med tall fra egne intervjuundersøkelser at ca. 10 prosent av
befolkningen har sterkt negative holdninger til dem som søker hjelp på
sosialkontorene. Ytterligere 30-50 prosent ser antakelig på
sosialhjelpsmottakerne med en viss skepsis. Stjernø
velger å kalle de vanskeligstilte gruppene for “fattige”. Her er det jeg
personlig får problemer. Stjernø
fokuserer på det relative. Den som må forsake
goder som er selvfølgelige i samfunnet omkring, regnes som fattig. Til slike
selvfølgelige goder regner Stjernø bl.a. varm
middag daglig, klær en trenger, å kunne betale regninger innen fristen, besøk
på kino, teater, konsert m.m., å kunne ha gjester, å kunne besøke venner og
slektninger i andre kommuner, å gi gaver ved ulike sosiale anledninger, å
reise bort i ferien og å abonnere på en dagsavis. Personer som “ofte” har måttet unnvære fire eller flere av
disse godene i løpet av det siste året, regner Stjernø
som fattige. På grunnlag av en intervjuundersøkelse kommer han til at ca. 200
000 nordmenn er fattige etter denne definisjonen. Problemet
med dette er at Stjernø legger så ensidig vekt på
hva folk ikke har. Uansett hva man ellers måtte ha, blir man å regne som
fattig, dersom man det siste året på grunn av dårlig økonomi har måttet
droppe feriereiser, teaterbesøk, en del kleskjøp og en del gaver. At
dette blir problematisk, framgår med all tydelighet av Stjernøs
egen tekst. Vi får vite at de “fattige” får nok mat, har akseptable klær, har
nær normal kulturell deltakelse og har kontakt med familie og venner som
andre. Minst halvparten av de fattige har dessuten en akseptabel
boligstandard. En
del av de “fattige” er også i overgangssituasjoner – unge under utdanning
eller familier i nylig kjøpt bolig. De vet at de største forsakelsene er
begrenset til noen få år. Jeg
ønsker ikke å bagatellisere vårt samfunns sosiale problemer. Men jeg må
innrømme at jeg rent språklig har vondt for å følge Stjernø. “Den moderne fattigdommen i Norge” og fattigdom
ellers i verden er åpenbart så helt forskjellige fenomener at de etter min
mening burde få lov til å ha hvert sitt navn. Denne
språklige uenigheten skjuler antakelig en dypere ulikhet i holdning. Hos meg
skaper nemlig ikke en alenemor de helt sterke følelsene når hun uttaler
følgende: ”Jeg er glad i bøker... Før har jeg kjøpt
en masse bøker og stått i mange bokklubber... Det må
jeg kutte fullstendig ut”. Det er noen forskere som liker å
spørre folk om det er visse ting de er utilfredse med her i verden. Når 10-20
prosent peker på at det er ting de kunne ønsket seg annerledes, erklærer
forskeren harmdirrende at dette må samfunnet straks gjøre noe med. For intet
avvik fra idealsamfunnet er til å leve med. Jeg tror ikke Steinar Stjernø er
noen slik elendighetsforsker. Men når han kan gjengi eksemplet med den
leseglade damen på den måten han gjør - i et samfunn med et velutbygd gratis
bibliotekvesen – er det spørsmål om han i sitt engasjement for
vanskeligstilte grupper holder på å miste andre mål av syne. Et
slikt mål er global utjevning. Et annet er å redusere produktivitets- og
forbrukskravene i det norske samfunnet. Disse kravene er grunnleggende
årsaker til vår tids velferdsproblemer (sentralisering av bosetting,
arbeidsmiljøbelastninger, naturødeleggelser,
tidsknapphet). Å tydeliggjøre at den alminnelige nordmanns forbruk er langt
over både det nødvendige, det hensiktsmessige og det moralske forsvarlige, er
derfor en sentral politisk oppgave. Men en slik forståelse blir det ikke lett
å skape hvis vi samtidig skal bruke et så sterkt ord som “fattig” om de
nordmenn som ligger en del etter gjennomsnittet i inntekt og som har det
vanskelig bl.a. fordi andre nordmenn er så rike. Plassen
tillater ikke en drøfting av Stjernøs presentasjon
og tolkninger av data, som jeg har en del reservasjoner mot. Men boka hans er
rik på faktiske opplysninger, gjennomsyret av et ekte sosialt engasjement og
skrevet i et klart og enkelt språk. Sosialpolitisk interesserte vil helt
sikkert ha glede av den. Steinar Stjernø Den moderne fattigdommen Universitetsforlaget
1985 165
sider |