Til åpningssiden: https://www.eriknord.no Etaters
meninger. 15.1.2016. Upublisert. Som ansatt ved Folkehelseinstituttet
har jeg stor frihet til å uttrykke personlige meninger i massemediene. Det
gjelder også meninger på instituttets fagfelt. Jeg må bare passe på å få fram
at det er mine egne, og ikke instituttets meninger jeg kommer med. Som nå.
Slik er det ikke med direktøren eller
den hun delegerer et saksansvar til - verken i uttalelser til massemedier
eller i rapporter eller høringsuttalelser. Blant de ansatte på instituttet
kan det foreligge ulike faglige syn på det som saken gjelder. Ansvarlig leder
bestemmer da hva som skal skrives eller sies utad ut i fra sin personlige
mening om hva som er mest riktig. Hennes eller hans personlige mening
opphøyes da til ‘instituttets mening’.
Problemet med dette er for det første at menings-variasjon og
alternative tanker og argumenter blir usynlige. Dvs at informasjon blir
mindre fullstendig og rik enn den kunne være. For det andre blir ‘instituttets
mening’ i noen grad personavhengig.
Ta for eksempel et lovforslag som kommer på høring. Nåværende leder
liker det ikke. Men innen høringsuttalelse avgis, er han/hun gått av, og en
ny leder ansatt. Han/hun liker lovforslaget. ‘Instituttets mening’ skifter
fortegn av helt tilfeldig, usaklig grunn.
Dette gjelder selvsagt ikke bare Folkehelse-instituttet, men
offentlige etater generelt. ‘Etaters meninger’ florerer. Men etater har
verken bevissthet eller sjel. ‘Etaters meninger’ er konstruksjoner, som regel
solid forankret i faglig kompetanse, men med et islett av tilfeldighet
knyttet til hvem som til enhver tid er ansatt og hvem som er ledere, og med
ukjent underliggende meningsvariasjon og uenighet. Må det være slik? Jeg noterer med interesse at ved
utarbeidelse av svar på offentlige høringer, var praksis ved Statens
institutt for rusmiddelforskning (SIRUS, nå innlemmet i
Folkehelseinstituttet) at ledelsen delegerte oppgaven til relevant faggruppe.
Det ble ikke utarbeidet omforente høringssvar på vegne av instituttet.
Jeg tror vi trenger å skille klarere mellom etaters beslutninger om
handling og etaters levering av informasjon. Om to gjensidig utelukkende
handlingsalternativer foreligger, må ett av dem velges bort. Om det er
uenighet blant ansatte om hvilket alternativ som er det beste, må noen
bestemme. Det er ledelsens privilegium. Men om etaten skal levere faglige
vurderinger, og eventuelt også råd, som andre skal bruke som
beslutningsgrunnlag, foreligger ingen tvang om å velge bort. Da kan man
heller være åpen og ærlig om meningsvariasjon og uenighet, gjøre det klart
hvem som står bak ulike ting som skrives og sies og la være å konstruere en
‘omforent etatsmening’ som i virkeligheten i noen grad er personavhengig og
tilfeldig. |