Til åpningssiden: https://www.eriknord.no Aktoratets skjeve jus (Kronikk i Aftenposten 16.07.12) I
en påtalemyndighets prosedyre er et visst innslag av subjektivitet i
tolkninger av
rettsregler rimelig. Men i saken mot Anders Behring
Breivik var det i i aktoratets utlegning av reglene
om tilregnelighet en konsekvent utvelging av momenter i favør av en
utilregnelighetskonklusjon – tildels med mangel på
logikk. Aktoratet pekte innledningsvis på at ved
tolkning av begrepet psykotisk i straffeloven § 44 må det legges
avgjørende vekt på begrepets definisjon i medisin. Aktoratet refererte en
definisjon som uttrykker essensen i det å være psykotisk og som lovgiver har
vektlagt i lovens forarbeider. I korthet går den ut på at forholdet til
virkeligheten er vesentlig forstyrret, evnen til å reagere adekvat på vanlige
inntrykk mangler og selvkontroll er ofte mistet. Det er altså personer med
disse kjennetegnene lovgiver har ment ikke kan holdes ansvarlig og straffes.
Spørsmålet for tingretten skulle dermed være om Breivik synes å kunne ha hatt
disse kjennetegnene på tiden for terrorhandlingene. Men aktoratet tok ikke
denne logiske konsekvensen av sitt eget premiss. I stedet hoppet det til en
påstand om at det er 'helt utenkelig' at Breivik skal falle utenfor
psykosebestemmelsen i § 44 hvis han oppfyller de spesifikke symptomkravene for en
psykosediagnose. Dette var en kortslutning. Spesifikke symptomkrav er
utarbeidet for kliniske, diagnostiske formål. Lovgiver har ikke befattet seg
med disse. Selv om det oftest vil være samsvar, er det ingen logisk
nødvendighet at en person som oppfyller diagnosemanualens spesifikke
symptomkrav, passer til den essensielle medisinske definisjonen som
lovgiver har trukket fram, og spesielt ikke med den grad av forstyrrelse i virkelighetsforståelse og selvkontroll som
lovgiver har ment må til for at straffrihet skal innvilges. Randi Rosenqvist
og andre har pekt på dette tidligere. Det er forbausende at aktoratet ikke
holdt sine egne begreper fra hverandre. Konsekvensen fikk man se seinere i
prosedyren: Vektleggingen av formell diagnostisering på bekostning av essens
gjorde at aktoratet ikke fant å kunne utelukke med tilstrekkelig sannsynlighet
at Breivik omfattes av § 44. I spørsmålet om beviskrav for
tilregnelighet redegjorde aktoratet først for rettspraksis i tilfeller hvor
det står mellom straff og frifinnelse. Høyesteretts uttalelser varierer i
tone fra at den `ikke uten videre er enig i at ren sannsynlighetsovervekt for
tilregnelighet er tilstrekkelig` til at 'beviskravet for tilregnelighet er
lavere enn beviskravet for selve handlingsskylden, men det er tale om
nyanser, og beviskravet må holdes strengt`. Den første uttalelsen kan høres
som om '65-70 % sikkerhet' vil være nok, mens den andre kan høres som om det
kreves 85-90 %. Innenfor dette spennet vil det meste være prosedabelt.
Aktoratet mente at sannsynligheten må være 'klart nærmere det
strafferettslige beviskravet enn det sivilrettslige kravet om
sannsynlighetsovervekt'. Dette antyder noe i retning av 85-90 %. Aktoratet la
seg altså – ganske unødvendig - i aller øverste del av det usikkerhetsrommet
Høyesterett har etterlatt. Aktoratet pekte på at hvis alternativet
til straff er langvarig frihetsberøvelse i psykisk helsevern, kan det hevdes
at beviskravet bør reduseres, siden det da kan tenkes å spille mindre rolle
for tiltalte om utfallet blir det ene eller det andre. Aktoratet avviste
imidlertid denne tanken. Som begrunnelse anførte det tre forhold som tilsier
at straff er verre enn psykisk helsevern. Her brister logikken. At straffen
er verre enn særreaksjonen er bare et argument for at beviskravet bør settes
høyere enn sannsynlighetsovervekt. De forholdene aktoratet nevnte, benekter
ikke at forskjellen mellom straff og langvarig frihetsberøvelse i særreaksjon
er vesentlig mindre enn
forskjellen mellom straff og frifinnelse. De er derfor ikke argumenter mot at
beviskravet settes lavere enn det som er tilfellet når alternativet er
frifinnelse (som var aktoratets problemstilling). Til slutt i sin juridiske utlegning tok
aktoratet for seg spørsmålet om hvorvidt den tradisjonelle formuleringen
'tvil skal komme tiltalte til gode' bør tale for tilregnelighetsdom
og straff når det er dette Breivik selv foretrekker. Her pekte aktoratet
korrekt på at tvilsprinsippets idé er et ønske om sterkt vern av borgere mot ufortjent straff, og at
det ikke derav følger at prinsippet kan brukes til å støtte en preferanse for
straff. Men det var høyst relevant å drøfte om tvilsprinsippets idé er generaliserbart til
andre uønskede, ufortjente tvangsreaksjoner i retten - herunder uønsket og
ufortjent dom for utilregnelighet. Aktoratet viet ikke muligheten et ord. Derimot anførte aktoratet - helt uten
drøfting - tre argumenter for at tiltaltes preferanser uansett ikke kan
tillegges vekt, herunder (1) at hvis han faktisk er utilregnelig, er han ikke
kompetent til å velge, og (2) at han kan finne på å skifte holdning.
Argumentet om mulig inkompetanse framstår som en urettmessig og krenkende umyndigjøring av Breivik sålenge
utilregnelighet i retten ikke er sannsynliggjort. Endring av holdning er en
risiko rettsvesenet lever med i andre sammenhenger, f.eks. i forbindelse med
samtykker og tilståelser. Aktoratet unnlot samtidig helt å nevne mulige
momenter i favør av å vise en tiltalts preferanser respekt. Disse kan
omfatte at tiltalte ønsker å gjøre opp for seg ved å sone, eller ønsker å ta
ansvar, eller ønsker å slippe et personlig stigma som 'gal', eller - som
Breivik - ønsker å unngå å få sitt politiske budskap utdefinert. I sistnevnte forbindelse må man huske på at
loven hjemler reaksjon kun mot terrorhandlingen, ikke mot den politiske
meningen. Jeg veier ikke her disse ulike argumentene mot hverandre. Poenget
mitt er at prosedyren manglet et minimum av fullstendighet og balanse. Aktoratets hadde tidsnød på slutten. Men
tidsnød kan ikke forklare ensidighet. Prosedyren gir ingen støtte til
påtalemyndighetens påstand om at den gikk til rettssaken fristilt fra sin
tidlige utilregnelighetskonklusjon. |