Lesekroken              Sandkassa                    Hjem

Litt au en tur!

(Utvidet versjon med flere bilder)

Jeg trengte å erstatte en skadet sensor til min Rubbee elmotor for vanlig sykkel, kjøpt fra et firma i Litauen.

Conversion kit

Det var over lang tid ingen svar å få på telefon eller epost. Konkurs, formodentlig. Og der sto motoren – i seg selv helt fin og kjøpt for 8.000 kroner – og ingen i Norge kunne hjelpe. Fortærende.

Jeg bare måtte prøve en siste mulighet. Rubbee var fremdeles registrert på Google Maps. Jeg har som pensjonist frihet og god tid og råd og hadde ikke vært i Litauen. Værvarselet var fint. Jeg fikk ta det som en tur.

Så jeg fløy til Vilnius like ved Hviterussland tirsdag kveld, tok buss fra flyplassen i byens utkant til Hotell Panorama like ved jernbanestasjonen og ruslet litt i byen neste dag.

Deretter reiste jeg med tog vestover til den tidligere hovedstaden Kaunas (en time og tjue minutter), trasket i sommervær gjennom halve byen, hoppet på en trolleybuss et stykke, gikk videre ensom en halv time langs en motorvei og kom omsider til bygningen hvor Rubbee skulle holde til.  Det var ingen skilt om Rubbee.

Et bilde som inneholder utendørs, himmel, sky, scenebilde

Automatisk generert beskrivelse

I resepsjonen forklarte jeg en sekretær hvor jeg kom fra og hvorfor. Hun ringte til noen og forklarte saken (på litauisk) og leverte meg mobilen.

Et bilde som inneholder innendørs, vegg, gulv, hylle

I den andre enden var Gediminas Nemanis ‘mind blown’. ‘Me fix!!!!’  Sekretæren serverte meg en kopp kaffe. Fem minutter seinere kom en dame med en liten pakke. Den inneholdt to sensorer pluss tilleggsutstyr, slik at motoren min heretter kan flyttes enkelt mellom to ulike sykler. Gediminas ba om å få møte meg noen timer seinere i sentrum for å spandere en øl.

For 12 år siden, da han var ingeniørstudent, oppfant Gediminas Rubbee, som festes til setepinnen og har en valse som presses mot bakhjulet og driver dette. Han fikk produksjonsutstyr laget i Litauen og sendte det til Kina for produksjon, med Gediminas etter flere ganger for tett oppfølging.

Firmaet selger internasjonalt, men har slitt med marginene. Gediminas er nå inne i produksjonspause og refinansiering. Sekretæren hans har svangerskapspermisjon. Derfor ingen svar på mine henvendelser. Han beklaget sterkt. Vi utvekslet historier og hadde det strålende.

Jeg tok inn på Kaunas City Hotel med fin balkong mot stille gågate og spiste middag i den vakre gamlebyen.

Dagen etter tog jeg toget tilbake og tur med leiesykkel i sommervær langs elva gjennom Vilnius og rundt i den trivelige gamlebyen der. Retur til Oslo med siste fly torsdag kveld.

Litauere er vennlige og det roligste og mest stillferdig samtalende folk jeg har møtt. Ikke noe sted har andres mobiltelefoner sjenert meg så lite, og aldri har jeg sett så mange benker. Ta gjerne turen!

Men sensorene mine får du aldri. 😊

Et bilde som inneholder person, klokke, innendørs, duppeditt

Automatisk generert beskrivelse

Her er noen flere bilder fra turen:

På vei:

Kaunas ligger er to store elver møtes: