Til
åpningssiden: https://www.eriknord.no Helseministeren
villeder Stortinget i røykesaken (Aftenposten 27.12.02) av Erik Nord, forsker ved Nasjonalt
folkehelseinstitutt, divisjon for epidemiologi. Det er behov for å begrense både aktiv og
passiv røyking. Men helseministeren villeder Stortinget med sin proposisjon
om forbud mot røyking på serveringssteder. Det er ulike syn blant fagfolk på evidensen
om passiv røyking. Proposisjonen bruker en rapport laget av to utrettelige bekjempere av all røyking. Andre fagfolk ville trolig ha
oppsummert data om risiko annerledes. Proposisjonen opplyser ikke noe om
dette. Stortinget må få en ny vurdering ved uavhengige forskere. Vurderingen av hva som er ’uakseptabel
risiko’ er påfallende. Et eksempel: Anta at en servitør i 45 år
arbeider i luft som i gjennomsnitt inneholder 5 mikrogram nikotin per
kubikkmeter. Dette er et realistisk scenario for servitører hvis det ble
innført bedre vern enn i dag og bøtene for overtredelser ble hevet. Fem
mikrogram/m3 gir svært lite ubehag. De to rapportforfatterne og
helseministeren mener et slikt scenario er helseskadelig og uakseptabelt. Men
proposisjonens egne data (som kan være feil) kan omregnes til at 5
mikrogram/m3 i 45 år på heltid øker risikoen for å dø av hjerteinfarkt
eller lungekreft i 70-årsalderen fra ca. 22 til 22,5 prosent. Å legge vekt på
dette smaker av tøvete helsehysteri av amerikansk merke. Lovforslaget er i all hovedsak begrunnet i
arbeidsmiljøhensyn. Men det bygger på fire premisser som er fremmede for vår
arbeidervernlovgivning. Etter arbeidsmiljøloven skal arbeidsmiljøet
være fullt forsvarlig. I røykelovforslaget er dette blitt til at
serveringslokaler skal være helt røykfrie. Men arbeidsmiljøloven
krever ikke at arbeidstakere skal slippe enhver belastning. Noen
arbeidstakere må leve med visse belastninger når det vil koste det øvrige
samfunn svært mye å fjerne belastningene helt: Veiarbeidere puster inn noe
eksos, mange industriarbeidere jobber i støy, dykkere lever med ulykkesrisiko
osv. Tobakksrøyk er etter loven ikke i noen særstilling. Anerkjenner man
først røykernes valg av behov og nytelse som legitime, er deres
livsutfoldelse et ’praktisk’ hensyn i arbeidervern på samme måte som bilisme
og produktivitetskrav er det. Det betyr at en beskjeden røykbelastning i
prinsippet vil kunne anses som ’fullt forsvarlig’ etter arbeidsmiljøloven. I følge helseministeren har ingen ennå kunnet gi noe
argument for at servitører skal ha dårligere vern mot passiv røyking enn
andre arbeidstakere. Også denne absolutte likhetstanken er fremmed for
arbeidsmiljøloven. Det er mange eksempler på at noen arbeidstakere ikke får
det samme vernet mot et problem som andre arbeidstakere får – fordi det ikke
er praktisk mulig. Eksosbelastning av veiarbeidere er et slikt eksempel. I proposisjonen påpekes det at tekniske
alternativer til totalforbud vil favorisere større serveringssteder i forhold
til små. Men det er en fremmed tanke i miljøarbeid at offentlige krav ikke
skal kunne virke konkurransevridende. Krav og frister varierer nok noe, men
de er like fullt tyngre for noen bedrifter enn for andre. Røykeforbudet er ment å omfatte steder hvor
bare eiere arbeider. Også dette er fremmed for arbeidsmiljøloven. I korthet foregir helseministeren å drive
vanlig arbeidervern, men setter i realiteten tobakksrøyk i en særstilling som
arbeidsmiljøproblem. Et totalforbud vil begrense personlig
frihet i uvanlig grad og berøve en betydelig del av befolkningen mye hygge og
velvære. For svake grupper vil det kunne gå utover den psykiske helsa. Mange
uroer seg mer enn helseministeren over disse siden ved saken (de er helt
unevnt i proposisjonen). Stortinget kan skaffe seg økt handlingsrom ved å be
om en uhildet gjennomgang av proposisjonens risikovurderinger, skjære
igjennom skadelig helsehysteri og holde i hevd arbeidsmiljølovens prinsipper
om fleksibilitet og rimelige avveining mellom ulike hensyn. Det foreligger et
bredt sett av virkningsfulle alternativer til totalforbud. Dette er ikke Nasjonalt
folkehelseinstitutts offisielle syn. Mer informasjon om feilaktige
opplysninger i proposisjonen, og om muligheter for løsninger, finnes på
www.eriknord.no/rykelov. |