Til åpningssiden: https://www.eriknord.no En mindre puritansk røykelov Aftenposten 8. februar 2003 av Erik Nord, dr.philos, Oslo Det er forskjell på (1) å be om en
utredning fra en allsidig ekspertgruppe og så utforme en politikk og (2) å be
to eksperter om å lage en rapport til støtte for en bestemt politikk. Helse-
og sosialdirektør Bjørn-Inge Larsen omgår dette enkle poenget i Aftenposten
27/1. Når det gjelder lave nivåer av røyk, som Larsens internasjonale
kilder ikke dekker, har hans to norske eksperter ukritisk gjengitt vidløftige
anslag fra to amerikanske forskere. I en debatt om hvorvidt fullstendig
røykfrihet må kunne kreves, er dette alvorlig. Skuffende er det også å se Arild Bjørndal,
viden kjent som en forkjemper for rasjonalitet i helsepolitikken, lojalt
følge Larsen. For meg er det en bekreftelse på at Bjørndals forskningsmiljø,
som må kunne opptre kritisk og uavhengig, ikke bør være en enhet i Sosial- og
helsedirektoratet. Det er viktig å spare ansatte og gjester
for røyk på serveringssteder og å begrense slike steder som røykearenaer for
ungdom. Problemet er bare at Høybråtens lovforslag er kjemisk fritt for
nestekjærlighet overfor røykere. Her er et vennligere alternativ: Fra 2004
skal serveringssteder være røykfrie, med to unntak. På små steder hvor
1-2 eiere selv står for serveringen, og hvor det er aldersgrense på 23
år, kan røyking tillates. Dette vil være en liten del av alle
serveringssteder. I tillegg kan kommunale myndigheter tillate andre
serveringssteder å ha små, selvbetjente røykesoner, med
aldersgrense 23 år, hvis de først har dokumentert at røyken i
ikke-røykesonen er under Nasjonalt folkehelseinstitutts anbefalte helsenorm
på 1 mikrogram nikotin per kubikkmeter luft. Det bør da være kontroll 2-4
ganger årlig, som serveringsstedene selv betaler. Verken hotell- og restaurantforbundet,
ikke-røykende gjester, astmatikere eller ten-åringsforeldre
ville vel lide noe nevneverdig tap ved en slik oppmykning av
røykelovforslaget? Ville de ikke alle fortsatt oppleve et kjempeframskritt? Når helseministeren ikke er interessert i å
gi slike enkle konsesjoner til røykerne, er det formodentlig fordi
røykelovforslaget har en videre hensikt, nemlig å indirekte tvinge folk til å
slutte å røyke. Høybråten flagger rimeligvis ikke denne autoritære
paternalismen. I stedet snakker han om arbeidervern. Man må håpe at
Stortinget holder ulike agendaer fra hverandre, ser sakens mange hensyn og
muligheter og ber ministeren lage en røykpakke som alle kan leve med. |