Til åpningssiden: https://www.eriknord.no Politisk styrt forskning i
røykesaken Aftenposten 23.1.03 av dr.philos. Erik Nord, Oslo Elleve professorer skrev 19. januar at
helseskadene ved passiv røyking må vurderes påny av en uavhengig
ekspertkomité. Erik Dybings og Tore Sanners motstand mot dette (21.1.) har
følgende forhistorie: Høsten 2001 ble den sentrale
helseforvaltning omorganisert. Folkehelsa hadde en seksjon med
spisskompetanse i oppsummering av medisinsk forskning. Sosial- og
helsedirektoratet klarte å sikre seg dette forskningsmiljøet på tross av
motstand fra mange som fryktet at forskning plassert i direktoratet kunne
miste nødvendig uavhengighet. Miljøet utgjør nå en tung forskningsenhet for
’kunnskapshåndtering’ i direktoratet. Da helsedepartementet våren 2002 ba
direktoratet skaffe materiale om passiv røyking til røykelovforslaget, visste
direktør Bjørn-Inge Larsen formodentlig at ledelsen i enheten for
kunnskapshåndtering ikke syntes evidensen om helseskader ved passiv røyking
var overbevisende. Han valgte i hvert fall ikke å bruke den høykompetente
forskningsenheten han selv hadde. I stedet ga han oppdraget til Erik Dybing
og Tore Sanner, hvis reservasjonsløse standpunkter mot tobakk han kjente til
og kunne være trygg på. Dybings og Sanners rapport ble ikke en gang
sendt til kritisk gjennomlesing i enheten for kunnskapshåndtering. Rapporten
er med noen få forenklinger limt direkte inn i departementets proposisjon. Til Dagbladet uttalte Larsen 13. januar:
’Jeg finner ingen diskvalifiserende momenter som skulle tilsi at vi skulle
valgt noen andre. Rapporten (til Dybing/Sanner) ble også kvalitetssikret av
oss da den var ferdig’. Larsen uttalte seg her villedende og mot bedre
vitende. Departementet sendte utkast til proposisjon
på høring i september. En av de høringsinstansene som hadde best
forutsetninger for å bedømme proposisjonens faglige del var Nasjonalt
folkehelseinstitutt, hvor det er en egen, tung divisjon for epidemiologi (forskning
om årsaker til sykdom). Men instituttets høringsuttalelse ble skrevet av
direktøren for divisjon for miljømedisin – professor Erik Dybing. Uttalelsen
ga ikke uventet helhjertet støtte til proposisjonen. Saksbehandlingen på Nasjonalt
folkehelseinstitutt er blitt diskutert i ettertid og vil neppe bli gjentatt.
I lys av dette er det forbausende at Dybing i sitt innlegg i Aftenposten 21.
januar ikke nøyer seg med saksargumentasjon, men også ser det som sin oppgave
å gå mot forslaget om en ny, uavhengig vurdering av helseskadene ved passiv
røyking. I denne historien er ministerens eget
ansvar stort. Han visste at han sendte ut et partsinnlegg på høring. Han må
også ha visst hvem som skrev Folkehelseinstituttets høringsuttalelse. Likevel
lar han sin politiske rådgiver skrive i Dagbladet 12. januar at ’det faglige
grunnlaget for proposisjonen har vært på bred høring uten at det har kommet
noen innvendinger fra helsefaglige miljøer’. Hva slags sannhet er dette? Det hører med til historien at da den
endelige proposisjonen ble utformet, ble kapittel 2 kalt ’Kunnskapsstatus om
passiv røyking’, og referansen til Dybing og Sanner ble sløyfet. Det er behov for en uavhengig
vurdering, spesielt vedrørende lave nivåer av passiv røyking. De kildene
Dybing og Sanner viser til, uttaler seg ikke om dette. Det er uriktig når
proposisjonen sier at også lave nivåer er dokumentert skadelige. Geir
Stene-Larsens henvisning til virkningsmekanismer i Aftenposten 22. januar
endrer ikke på dette. Uriktigheten er i tråd med skjevheten i hele
saksbehandlingen. Saken er forskningspolitisk bekymringsfull. |